Ankommande tåg till Karlstad C
Tid | Från | Spår | Tåg | Nr | Info | Just nu |
---|---|---|---|---|---|---|
Oslo | 4a | SJ Snabbtåg | 648 | Prel. tid. | ||
Stockholm C | 4b | SJ Snabbtåg | 643 | Ingen påstigning | Väse—Karlstad C | |
19:44 | Kristinehamn | 4a | VTAB | 8929 | Kiosk | Karlstad Välsviken |
19:47 | Göteborg C | 4b | SJ Regional | 372 | Kil—Karlstad C | |
Stockholm C | 4a | SJ Snabbtåg | 645 | Björnlunda—Katrineholm C | ||
20:58 | Charlottenberg | 4a | VTAB | 8932 | Kiosk | |
21:43 | Göteborg C | 4b | SJ Regional | 376 | Ingen påstigning | Älvängen—Trollhättan |
21:51 | Kristinehamn | 4a | VTAB | 8931 | Kiosk | |
22:11 | Kristinehamn | 4a | VTAB | 8933 | Kiosk | |
22:16 | Torsby | 4b | VTAB | 8974 | ||
22:23 | Stockholm C | 4b | SJ InterCity | 647 | Ingen påstigning | |
22:24 | Charlottenberg | 4a | VTAB | 8934 | Kiosk |
Avgående tåg från Karlstad C
Tid | Till | Spår | Tåg | Nr | Info | Just nu |
---|---|---|---|---|---|---|
Stockholm C | 4a | SJ Snabbtåg | 648 | Prel. tid. | ||
19:48 | Charlottenberg | 4a | VTAB | 8929 | Kiosk | Karlstad Välsviken |
19:50 | Kristinehamn | 4b | SJ Regional | 372 | Kiosk | Kil—Karlstad C |
20:17 | Torsby | 4b | VTAB | 8971 | ||
Oslo | 4a | SJ Snabbtåg | 645 | Bistro. | Björnlunda—Katrineholm C | |
20:58 | Kristinehamn | 4a | VTAB | 8932 | Kiosk | |
21:52 | Charlottenberg | 4a | VTAB | 8931 | Kiosk | |
22:32 | Göteborg C | 4b | SJ Regional | 379 | Kiosk | |
22:43 | Torsby | 4b | VTAB | 8973 |
Arbeten och händelser som påverkar tågresor
- Banarbete Karlstad central (beräknas klart 25 nov kl 05:00, 4 dagar kvar)
- Från 22/11 till 25/11, sen kväll till tidig morgon, är tågtrafiken förbi Karlstad central inställd eller ersatt med buss. Räkna med längre restid än normalt. Orsaken är ett banarbete.
- Banarbete Värmlandsbanan (beräknas klart 31 juli 2026)
- Värmlandsbanan Pågående banarbete med bland annat ett nytt resecentrum i Karlstad orsakar ändringar i tågtrafiken. Arbetet beräknas pågå till sommaren 2026.
Karlstads centralstation
Karlstads centralstation är en järnvägsstation i Tingvalla i Karlstad som ritats av Stockholmsarkitekten Hjalmar Kumlien och invigdes 1869 när den Nordvästra stambanan drogs fram till Karlstad. Stationshusets placering går helt i linje med arkitekten Adolf W. Edelsvärd idé om att järnvägsstationerna skulle stå som fondmotiv till några av städernas mest centrala gator. Edelsvärd var chefsarkitekt vid Statens Järnvägars arkitektkontor vid tiden för uppförandet och han har även signerat ritningarna till stationsbyggnaden, men troligen har arkitekt Hjalmar Kumlien upprättat ritningarna. Kumlien har enligt uppgift även ritat den intilliggande stinsbostaden. Stationshuset stod klart 1869 då linjen Kristinehamn-Karlstad invigdes som en del av Nordvästra stambanan. Sträckan anlades för att förbättra kommunikationerna mellan Sverige och Norge, som sedan år 1814 varit i union. Den nya direktförbindelsen med omvärlden kom att få stor betydelse för utvecklingen av handel och industri i såväl Karlstad som länet i övrigt. Stationshuset i 1 ½ plan uppfördes i tidsenlig nyrenässans med hög tornprydd mittrisalit, brutet tak och klassiserande portal. Ursprungligen var stationen sammanbyggd med en glasförsedd stor banhall mot söder som revs kring sekelskiftet 1900. Interiört har stationshuset genomgått ett flertal ombyggnader, senast 1990. Stationen har bara ett genomgående spår, nr 1, som ett långt tåg kan använda; det finns dock växlar så att två kortare tåg kan använda spår 1 samtidigt. Då kallas delarna spår 1a och 1b. Dessutom finns två säckspår, nr 20 för trafik österut och nr 21 för trafik västerut. Med detta arrangemang behövs inga trappor till spåren. Regionala bussar går inte från järnvägsstationen. De går från busstationen som ligger 400 m mot nordväst. Lokalbussar går från Stora Torget 300 m mot norr.[källa behövs]
Karlstad Central trafikeras av RV, SJ, TÅGAB och VY.
Närliggande tågstationer
- Karlstad Välsviken (5km)
- Kil (17km)
- Väse (20km)
- Grums (22km)
- Fagerås (22km)
Trafikinformation Karlstad C
Här hittar du information om avgångs- och ankomsttider, spår/plattform, vagnsordning, eventuella förseningar, tågets slutdestination, faciliteter ombord som servering samt annat som kan påverka tågresan, tex tågfel, signalfel och banarbete.