Ersättning vid försenat eller inställt tåg - Det här har du rätt till

När får man ersättning och hur får man pengarna tillbaka vid sent eller inställt tåg

Försenat tåg ersättning

Ersättning vid försenat eller inställt tåg. Om ditt tåg blir försenat eller inställt har du som resenär rätt till ersättning enligt både nationella regler och EU:s förordning om järnvägspassagerares rättigheter (EU-förordning 2021/782). Dina rättigheter beror på hur länge tåget är försenat och om du har fått tillräcklig information och assistans.

Om tåget blir inställt eller försenat minst 60 minuter har du rätt att välja mellan att få pengarna tillbaka för biljetten eller att få en ombokning till en annan avgång. Om du väljer att fortsätta resan, men tåget ändå är mer än 60 minuter försenat till din slutdestination, har du rätt till ekonomisk ersättning. Denna ersättning ligger på 25 % av biljettpriset vid en försening på mellan 60 och 119 minuter och 50 % om förseningen överstiger 120 minuter.

Ersättning för mat och dryck

Dessutom har du rätt till hjälp om du blir fast på en station på grund av en försening, dvs då tvingas vänta på en tågstation en längre tid. Det innebär att tågbolaget ska erbjuda måltider och dryck i rimlig omfattning, beroende på väntetiden. Om du måste vänta över natten kan du även ha rätt till hotellövernattning och transport mellan stationen och hotellet, om det är praktiskt genomförbart.

När får man inte ersättning

Det finns dock tillfällen där man inte har rätt till ersättning, om förseningen beror på extraordinära omständigheter som tågolyckor eller extremt väder (force majeure) som järnvägsbolaget inte kunde ha förhindrat. Strejker kan också vara en anledning till att ingen ersättning betalas ut, beroende på omständigheterna.

Vad behöver man göra för att få ersättningen

För att få ersättning behöver du göra en ansökan till det aktuella tågbolaget, antingen via deras hemsida eller kundtjänst. Reglerna kan variera något mellan olika bolag, men EU:s minimikrav gäller i hela unionen. Det är alltid bra att spara biljetten och ta bilder på eventuell trafikinformation som visar förseningen, så att du kan styrka ditt krav om det behövs.

Skapad: 2025-02-13 Uppdaterad: 2025-02-28

Trafikinformation

Här hittar du detaljerad information om tågets avgångs- och ankomsttider, spår/plattform, vagnsordning och faciliteter ombord, som till exempel servering. Du kan också se eventuella förseningar, slutdestination och information om faktorer som kan påverka resan, som tågfel, signalfel eller pågående banarbete.

Dela sidan